sunnuntai 9. lokakuuta 2016

Mistä olen kotoisin?


Mistä mä oikein olen kotoisin? Tää on erittäin hyvä kysymys, sillä mulla ei ole tähän olemassa yksiselitteistä vastausta. Tämä asiaa olen monet kerrat pohtinut ja joskus tullut johonkin päätelmään, joskus en.

Mä olen siis syntynyt Helsingissä ja asunut ensimmäiset vuoteni elämästäni siellä. Viitisen vuotta asuttiin Helsingin Malminkartanossa. Vaikka en muista kovin paljoakaan tästä ajasta, kun asuttiin Stadissa niin aina mulla tulee hyvin kotoisa olo, kun kävelen Helsingin keskustassa. Toisaalta Helsingissä on jotain, minkä vuoksi en voi sanoa olevani sieltä kotoisin. Mulla ei ole sieltä päivittäisiä muistoja tai juurikaan kavereita.

Helposti voisi sanoa, että olisin kotoisin Leppävirralta, mutta sekään nyt ei ole niin yksinkertaista, vaikka suurimman osan elämästäni olenkin täällä asunut. Tämä on ehkä enemmänkin kotikylä tällä hetkellä kuin että olisin täältä kotoisin. Suurin osa kavereista asuu täällä ja mulla on täältä paljon muistoja, mutta sisimmässäni mä en ole koskaan sopeutunut täysin näin pienelle paikalle. Saattaa kuulostaa hassulta, mutta mä kaipaan Helsinkiin ja suurkaupungin vilinään täältä maalaiskylästä, jossa on arkipäivää, että joku vetää traktorilla bilistä ässän korttelin ympäri.

Myös se, että kumpikaan vanhemmistani ei ole täältä kotoisin, vaikuttaa siihen, etten tunne olevani Leppävirralta kotoisin. Omalla tavoillaan tärkeiksi paikoiksi ovat muodostuneet myös Lappeenranta, josta äitini tulee sekä Tervo, jossa on isäni kotipaikka, mikä nyt aina on ollut spesiaalipaikka. Se on oikeastaan ainut paikka, joka on aina ollut elämässäni, kun tarkemmin ajattelee. Mutta lopulta se ei kuitenkaan  ole koti.


Ehkä mä sitten vain olen kotoisin Suomesta. Olen suomalainen, eu:n kansalainen, maailman kansalainen. Tervolaisen ja lappeenrantalaisen risteytys, jonka sydän on Helsingissä, juuret Savossa ja koti Leppävirralla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti